20.07.19/11:20

İslam'da Namaz

Başlatan I_M_A_N, 09.09.04/23:14

« önceki - sonraki »

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çakýl Taþý

Sevgili Uçan Süpürge,

AlıntıTüm şekilsel ibadetlerin kökeninde bizlerin unuttuğu/unutturulduğu bir takım gerçekler gizlidir. işte bu gerçekleri arayıp bulmak bizim yapmamız gerekendir.


dediğin bu unutulan/unutturulan gerçekleri arayıp bulmak madem ki bizim yapmamız gereken bunu biz;

Alıntızihni meşgul edecek şeylerden arınmak.


Alıntıtam konsantrasyon sağlayarak


yani kendimizden geçerek mi sağlayacağız...

halbuki bana; burada zihinsel işlevlerimizi işleterek düşünüp, aklederek karşılaştırma yapmamız ve bunlardan da kendimize ait anlamlı çıkarımlar sağlamamız gerek gibi geliyor...

çünkü önce bizlerin ortaya birşeyler koymamız, sonrada bunun karşılığı bir şeyler beklememiz gerekmez mi?

Çakýl Taþý

Alıntı yapılan: darkmoon - 26.05.05/11:50
Onu aceleye getiresin diye dilini onunla hareketlendirme! 

Onu toplamak ve okumak bize düşer. 

O halde, biz onu okuduğumuzda, sen onun okunuşunu izle. 

Sonra onu açıklamak da bizim işimiz olacaktır. 
(Kıyamet;16-19)

Görüldüğü üzere Kuran Peygambere seslendiği bu ayetlerde sınırlar çizmiş ve Peygambere Elçilik dışında herhangi bir görev vermemiştir.



Bilgiden yoksun olanlar dedi ki: "Allah bizimle konuşsaydı yahut bize bir mucize gelseydi ya! ..." Onlardan öncekiler de aynen onların dediği gibi demişti. Kalpleri birbirine benzemiştir. Biz ayetleri, gerçeği apaçık bilmek isteyenler için iyiden iyiye açıklamışızdır.
(Bakara;118)
Anlaşılmaz oluş iddiasına dayanan açıklama gayretleri boştur.


Elif, Lâm, Râ. O apaçık, apaydınlık Kitap'ın ayetleridir bunlar. 

Biz onu sana, aklınızı çalıştırasınız diye, Arapça bir Kur'an olarak indirdik. 

Biz bu Kur'an'ı sana vahyederek, hikâyelerin en güzelini anlatıyoruz. Oysaki sen, bundan önce bunlardan tamamen habersiz olanlardandın
(Yusuf;1-3)
Kuran inmiştir çünkü insanlar habersizdir. Öncekileri onamak yada tekrar etmek Kuran ın gayesi değildir.






evet darkmoon,

bütün bu anlaşılmaz oluş iddialarını çürütmek anlamında alıntıladığın ayetler ışığında, nasıl namaz kılacağımız konusunda ki farkındalıklarından bir buse anlatış beklemekteyiz...

RestInPeace

çakıl taşı,

Alıntıhalbuki bana; burada zihinsel işlevlerimizi işleterek düşünüp, aklederek karşılaştırma yapmamız ve bunlardan da kendimize ait anlamlı çıkarımlar sağlamamız gerek gibi geliyor...


diyerek zaten benim anlatmak istediğimi anladığını belirtiyorsun neden

Alıntıyani kendimizden geçerek mi sağlayacağız...
gibi komik sorular soruyorsun ki  ;) burdaki en azından benim bahsettiğim tam konsantrasyon namaz kılarken "acaba patron beni işten çıkaracak mı?" "yemekte ne var acaba?" gibi düşünceleri bertaraf etmek, kulağını, gözünü seslerden, sözlerden, görüntülerden uzak tutmak. namaz kılarken içerden tvdaki haberlere kulağın gidiyorsa, aklın takılıyorsa ne anlamı kalıyor yaptığın işin  ;)

keza oruç tutmak; sadece 8-9 saat aç kalmak olduğunu mu sanıyorsun. fiziksel olarak kendini terbiye ederken duygusal ve düşünsel olarakta kendini terbiye etmelisin. bir yandan oruç tutup diğer yandan trafikte giderken etrafındakilere küfür ediyorsan, bir yandan oruç tutup hoş bir bayan gördüğünde aklından bir takım şeyler geçiyorsa, açlığın verdiği gerginlikle etrafa esip gürlüyorsan, çevrendekileri üzüp kalplerini kırıyorsan ne anlamı olur tuttuğun o orucun. boşu boşuna aç kalmış olursun sadece.

yoksa kimse sana demiyor yani ben demiyorum aman aklını kullanma, sorma, soruşturma, körü körüne bodoslama git gidebildiğin yere kadar diye. -yoksa o bir takım çıkarcılar aman gerçekler anlaşılmasın, sömürü kapımız kapanmasın paniği ile din elden gidiyor kılıfı altında ellerinden geleni artlarına koymuyorlar evet-
zaten dünyanın bu şekilde iğrenç bir yer olmasının tek sebebi insanların gerçekleri sorgulamaması değil mi? "ya allah, hu allah"la iş bitmiyor.yada sadece üstünkörü 5 vakit namaz kılmak, körükörüne oruç tutmak cennetin kapılarını açmayacak kimseye. göstermelik dindarlık, göstermelik ibadet sökmeyecek. asıl en büyük küfürbazlar en gaflet içinde olanlar bu tarz insanlar.


Çakýl Taþý


Uçan Süpürge,

ben bir önceki komik sorumu yineleyeceğim ve;

"kendinden geçmek"

eylemiyle ilişkilendirerek betimlediğin olaylar ki;

Alıntı...burdaki en azından benim bahsettiğim tam konsantrasyon namaz kılarken "acaba patron beni işten çıkaracak mı?" "yemekte ne var acaba?" gibi düşünceleri bertaraf etmek, kulağını, gözünü seslerden, sözlerden, görüntülerden uzak tutmak. namaz kılarken içerden tvdaki haberlere kulağın gidiyorsa, aklın takılıyorsa...


savınla yanlışlığından yakındığın ama -kendinden geçmek- eylemiyle de aslında bütün bunları savunmakta olduğundur...


darkmoon


Konuyla ilgili ayetlerin tamamını buraya taşımayacağım. Anladığımı konuya vesile teşkil eden başlangıçtaki sistematiğe bağlı kalarak genel hatlarıyla izah etmeye çalışayım..


1.Namaz vakitleri…

Gündüzün iki tarafında ve geceye yakın saatlerde namaz kıl! Güzellikler kötülükleri silip süpürür. İşte bu, Allah'ı ananlara bir öğüttür. (Hud;114)

Namazları ve orta namazı koruyun. Tam bir saygıyla Allah'ın huzurunda kıyam edin.(Bakara;238)
   
Sabah, akşam(gündüzün iki tarafında), yatsı(geceye yakın saatler..) ve öğle(orta namaz)
Orta namazın sabah vaktine işaret ettiğiyle ilgili araştırmalarım sürüyor:)
Ancak görünen o ki 4 vakit söz konusudur.

2.Rekat sayısı… Kuran bir açıklamaya gitmemiştir. Peygamberin tüm vakitler için iki rekat kıldığı zamanlar olmuştur. Genel kabul sabah 2, öğle 4, ikindi 4, akşam 3, yatsı 4.

3.Namaz kıyam, rüku ve secde yi içermelidir.
Kıyamın nasıl olacağı, ellerin bağlanması, kenara salınması ile ilgili bir bağlayıcılık yoktur. Bizzat peygamber her birini değişik zamanlarda uygulamıştır. Keza rüku ve secdeyi milimetrik ölçülere bağlamak doğru değildir. 

Korku halindeki namazı tamamlayınca, artık Allah'ı ayakta, oturarak, yan yatmışken anın. Sükûnet bulduğunuzda, namazı tam bir biçimde yerine getirin. Namaz, müminler üzerine vakti belirlenmiş bir farz olmuştur.(Nisa;103)

Savaş veya korku halinde namazı düzenleyen ayetlerden sonra Allahı anmanın biçimsel şartlar içermediği ama namazın şekil şartlarının yerine getirilmesi üzerinde durulmuştur.

4.Kıbleye yönelmek tercih edilmelidir ama ana prensip..
Doğu da batı da yalnız Allah'ındır. O halde nereye dönerseniz orada Allah'ın yüzü vardır. Allah Vâsi'dir, varlığı sürekli genişletip büyütür; Alîm'dir, her şeyi en iyi biçimde bilir. (Bakara;115)

5.Namaz esasında Allahı anmak gerekir, bunun en iyi yolu Kuran dan bir kısımı okumaktır. En az Fatiha suresi kadar diyenler olmuştur.

De ki: "İster Allah diye yakarın, ister Rahman diye yakarın. Hangisiyle yakarırsanız yakarın, en güzel isimler/Esmâül Hüsna O'nundur. Namazında sesini yükseltme, kısma da. İkisi ortası bir yol tut."(ısra;110)

6.Abdest, sadece namaz ibadeti için farzdır. Organların kaç kez yıkanacağı ile ilgili bir kayıt yoktur, asgari bir defa yıkamak kafidir.

Ey iman edenler! Sarhoşken, ne söylediğinizi bilinceye kadar, cünüpken de -yolculuk halinde olmanız müstesna- boy abdesti alıncaya kadar namaza yaklaşmayın. Eğer hastalanırsanız yahut yolculuk halinde bulunursanız yahut biriniz tuvaletten gelmişse yahut kadınlara dokunmuşsanız, bütün bu durumlarda su da bulamamışsanız, temiz bir toprakla teyemmüm edin. Yani yüzlerinizi ve ellerinizi meshedin. Allah Afüvv'dür, günahları affeder, Gafûr'dur, hataları bağışlar(nisa;43)

8. Giyim vs..

Evlerinizde de vakarlı oturun. İlk cahiliye teşhirciliği gibi kendinizi teşhir etmeyin. Namazı kılın, zekâtı verin, Allah'a ve resulüne itaat edin. Allah sizden kiri/lekeyi gidermek istiyor ey Ehlibeyt, sizi tam bir biçimde temizlemek istiyor.(Ahzab;33)

Peygamber Hanımlarına seslenişin ardından namaz a yapılan atıfta gösterir ki namaz sırasında giyim üzerinde biçimsel sınırlandırmalar vardır. Bu sınır içinde yaşanılan toplumda vakar ve teşhir kavramlarının sınırlarıyla ilgilidir.

9. Kaza namazı sözkonusu değildir. Namazların vaktinde kılınması gerekir. Farz namazlar haricinde istenildiği kadar namaz kılınabilir ama geçmiş namazların ödenmesi gibi bir anlayış yoktur.



Kuran namaz kılınmasını emretmektedir. Nasıl, ne zaman gibi sorulara verdiği cevaplar bellidir. Peygamberin yolu bizim için iyi bir örnektir. Ama Kuran da açıklama getirilmemiş hususların kişiye sağladığı hareket alanını daraltmak için bir takım uğraşlar içine girmemek gerekir. Kurandan eksiltmek ne kadar yanlışsa ilavelerde bulunmak da aynı şekilde doğru değildir. Dinin direği olarak tanımlanan bir ibadetin Kuran da yer alış biçimi üzerinde iyi düşünmemiz açısından mirasla ilgili ayetleri tekrar okumamızda fayda olduğunu sanıyorum… Yoksa ben sadece sanıyor ve aldananlardan mı oluyorum?


Çakýl Taþý


Darkmoon sistematik olarak tüm bu anlattıklarını içeren namazı kılıyoruz;

El, yüz, baş ve ayaklarımızı yıkadıktan sonra kıbleye  dönüyoruz, ellerimizi kulak hizasına kaldırdıktan sonra Kur'andan bir ayeti içimizden tekrar ettikten sonra eğiliyor ve sonrada yere kapanıyoruz. Bunu iki veya dört kez tekrarladıktan sonra oturup sağa ve sola başımızı döndürüyoruz.

namaz bitti...

bütün yapmamız gereken bu mu?

deniz

bi de tüm namazlar iki rekat olmalı değil mi ?

diğerleri işgüzarların uydurması. mı ?

darkmoon

Namazın amacı ve ruhsal içeriği konusuna bilerek girmedim.. Sanırım kastettiğin bu.
Eğer tamamlarsan sevinirim:)

darkmoon

Alıntı yapılan: plastik - 26.05.05/16:23
bi de tüm namazlar iki rekat olmalı değil mi ?

diğerleri işgüzarların uydurması. mı ?


Kuran bu konuda bir açıklama yapmadığına göre ruhsat uygulayıcıya aittir. Sayılar üzerinde çok fazla durmamak lazım. Peygamber bir yol çizmiştir ve bağlayıcı olmamakla beraber aydınlatıcı olabilir... Esasen O'nun hemen her konuda değişik zamanlarda farklı uygulamalara gitmesinin esprisininde bu olduğunu düşünüyorum.

Çakýl Taþý

Alıntı yapılan: darkmoon - 26.05.05/16:25
Namazın amacı ve ruhsal içeriği konusuna bilerek girmedim.. Sanırım kastettiğin bu.
Eğer tamamlarsan sevinirim:)



acaba aşağıda ki ayetler üzerlerinde düşünüldüğünde bu kastettiğin içeriğe bir açılım sağlar mı?


11/87  Ey Şuayp  dediler senin namaz/salatın mı  babalarımızın kulluk ettiklerinden yahut mallarımız üzerinde dilediğimizi yapmaktan vazgeçmemizi emrediyor. Oysa sen yumuşak huylu ve akıllısın.

29:45 Kitab'dan sana vahyedileni oku; namazı/salatı ikame et. Muhakkak ki, namaz/salat; hayâsızlıktan ve kötülükten alıkoyar. Allah'ı hatırlamak ondan öğüt almak  elbette  en büyüktür.   Allah yaptıklarınızı bilir.

31:17. (Lokman ) Yavrum! Namazı/Salatı ikame et; iyiliği emret, kötülükten vazgeçirmeye çalış, başına gelenlere sabret. Doğrusu bunlar, azmedilmeye değer işlerdir.
31:18. Küçümseyerek insanlardan yüz çevirme ve yeryüzünde böbürlenerek yürüme. Zira Allah, kendini beğenmiş övünüp duran kimseleri asla sevmez.
31/19- "Yürüyüşünde de orta bir yol tut, sesinide fazla yükseltme. Çünkü, seslerin en çirkin olanı gerçekten eşeklerin sesidir."

107:1. Dini yalanlayanı gördün mü?
107:2. İşte o, yetimi itip kakar;
107:3. Yoksulu doyurmaya teşvik etmez;
107:4. Yazıklar olsun o namaz/salat edenlere ki,
107:5. Onlar namazlarında/salatlarında yanılgıdadırlar,
107:6. Onlar gösteriş yapanlardır,
107:7. Ve hayra da mâni olurlar ve engellerler.


Bu ayetlerde namaz/salat bir çok sosyal fonksiyonu icra ve işaret etmekte...