16.07.19/22:29

kader nedir?

Başlatan marcos, 13.08.04/16:13

« önceki - sonraki »

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

deniz

yazıdan bişey anlamadım.

ben şunu şunu öğrenmek istiyorum.

diyelim ki özgür iradenin olmadığını ispatladın gerçekten.

1. sence özgür irade olmamalı mıdır ?
2. insanda özgür iradenin olmadığını ispar için kullanacağın dellilerli allahın özgür iradesi olmadığı içinde kullanbilirmisin.
3. allah da özgür irade sahibi midir ?

kursatotcu

kitabın bütününü okuduğunda kolay anlaşılabilecek örneklerde göreceksin

eylül

schopenhauer e bakarsan da böyle,
insan istediğini yapabilir belki, ama her aklına eseni isteyemez
doğada bir kör irade var, ve sadece türün devamına hizmet ediyor. sen de bunun piyonu gibi bişeysin bir nevi.
vs..

torq

Eylül'ün söylediklerine katılıyorum. Her şey neslin devamı için düzenlenmiş, kendi iradenle yaptığını düşündüğün şeylerin de altını kazıdığın zaman karşına korkular ya da içgüdüler çıkıyor.  

deniz

insanın özgür iradesi yoktur gibi bir lafı bir dindarın söylemesi kadar saçma bir durum var mı?

eğer ki özgür irade yok ceza ve mükafat neden var ?
neden birşeyleri yapmamız bizden isteniyor ?

torq

Alıntıinsanın özgür iradesi yoktur gibi bir lafı bir dindarın söylemesi kadar saçma bir durum var mı?

eğer ki özgür irade yok ceza ve mükafat neden var ?
neden birşeyleri yapmamız bizden isteniyor ?

Bir dindarın özgür iradeye bakış açısı ile bir tanrıtanımazın bakış açısı aynı olmayacaktır kuşkusuz. Her ikisin ayrı ayrı değerlendirmek gerekir.
Dindar bir kişinin özgür iradeyi reddetmesinin nedeni, her şeyi düzenleyen ve evreni yaratan bir ilahi gücün varlığıdır. Kendisini teslim ederek huzura kavuşan ve sorgulamanın rahatsızlığını reddeden dindar kişinin, özgür iradesiyle yeni bir düşünce üretmesini bekleyemezsin.
Bir tanrıtanımazın korkacak bir şeyi olmadığı için özgür iradeyi kendi düşünceleriyle değerlendirmesi gerekir. Burada dikkat edilmesi gereken nokta, kişinin araştırma zorunluluğudur. Yani her şeyi araştırıp bilgiye ulaşacak, bunları tartışacak, bir düşünce üreterek sonuca varacak. Bilimsel araştırmalara bakarak gelinen noktada doğa yasalarının irdelenmesi ve bunlara bakarak birtakım sonuçlara varılmasıdır.

Din düşünürleri iradeyi iki şekilde değerlendiriyor, külli irade ve cüzi irade.
Külli irade tüm evrenin yaratımı, cüzi irade insanın doğru ve yanlışı yapma özgürlüğü.
Tanrı külli irade ile evreni ve dünyayı yaratarak insanı bunlara egemen olması için topraktan oluşturdu. Daha sonra havva ve ademin yasak elmayı yemesi nedeniyle iyilik ve kötülük kavramları oluştu. Ancak tanrı insana aklı vererek kendi seçimini yapması için bir fırsat verdi, çünkü şeytan tanrıya isyan ederek insanı kötü yola götürmeye çalışıyordu. Böylece günah sevap, ceza mükafat kavramları ortaya çıktı. Tanrının dünyayı bir sınav yeri olarak kabul etmesi, her şeyin öteki dünyaya endekslenmesi anlamına geliyordu ve bu  durumda özgür irade de tanrının kitaplarında yazdığına ne kadar uyduğunla doğru orantılı oluyor.  

Çakýl Taþý

31.12.04/11:31 #56 Son düzenlenme: 03.01.05/09:59 Çakýl Taþý
Alıntı...

kursatotcu, bir konu ancak bu kadar güzel ortaya konur...

Bir başlık açacaksın ve;

"insanın özgür iradesi yoktur."  hemen altına da;

"ispatlayacağım" diyeceksin,

açtığın topikteki yazına da;


yaptığı bütün bu izahlar, bu ayeti zahiri manasına hamletmek aklen mümkün olmasaydı güzel ve yerinde olurdu. Fakat kesin akli delil ile bu sözün ancak zahiri manasına hamledilebileceği sabit olursa böyle zorlanarak elde edilen izahlara başvurmak cidden uzak bir iş olur.


bu alıntıladığın yazıya da böyle absürt bir şekilde başlayacaksın,

bir sürü çelişkili ifadeden sonra da;

*** Şeytanın da esasen kendi yaptıklarında özgürlüğü yoktur. Çünkü o cindir ve amelini yaratamaz. Allah meleklere ve cinden olan İblis'e, Adem'e secde etmelerini emretti. Ve İblis'in secde etmesini dilemedi, onda isyanı yarattı; bu sefer iblis mecburen secde edemedi. Bunun üzerine Allah onu azarladı ve onu cennetten kovdu. Sonra Allah Adem ve Havva'ya cennetteki belirlenmiş ağaçtan yemelerini yasakladı, eğer yerlerse zalim olacakları şeklinde tehdit etti. Fakat onların yemelerini irade etti ve onlara zoraki yasaklanmış ağaçtan yedirtti. Onlar da mecburen yediler. Bu sefer onları, yedikleri için cennetten çıkarttı. Sonuç olarak Allah'ın, şeytan'a, Hz. Adem'e secde etmesini emretmesi de teklif-i mala yutaktır. Çünkü o Allah'tan bağımsız amel etmeye muktedir değildi. İşte cebr düşüncesinin varıp dayanacağı hususlardan bir örnek. İşte bundan dolayı kişiler çoğunlukla cebr anlayışını kabul etmiyorlar veya etmemek için her çareye başvuruyorlar kitabın tamamı şu sitededir: (islamdakader.cjb.net )  


gibi akla, vicdana, insafa sığmaz ifadeden sonra da...

doğal olarak;

yazıdan bişey anlamadım.


diyene de;

kitabın bütününü okuduğunda kolay anlaşılabilecek örneklerde göreceksin


diye cevap vereceksin...

yani tek kelimeyle harikasın,
bir olay ancak bu kadar güzel ortaya konur...

ben bu yazından sonra şu kanaata vardım ki;

"insanın özgür iradesi yoktur." (ama tabii ki senin gibi bazı insanların)

"ispatlayacağım" dedin ve sözünü tuttun.

harikasın vesselam...

kursatotcu

kitabın tamamını okumalısın hiç bir şey sormamışsın  

I_M_A_N

kursatotcu kardeşim
cüzzi İrade yoktur diyorsun
o zaman söylermisin bana insanı nasıl mesul tutacağız ?



kursatotcu kardeşim
bugün bilimin de ispatıyla İradeyi Cüzziye yoktur
fakat Bilim daha bunu bilmediği anlamadığı zamanlarda
bunu hakiki islam Hocaları talim etmişlerdir
İradeyi Cüzziye yoktur demişlerdir
ama aynı zamanda da insanın Nasıl mesul tutulacağınıda söylemişlerdir ?
Koca islamiyet

Kul Fiilin Halıkıdır demekte çok cahilliktir demişlerdir
evet bugün biliminde ispatladığı gibi kul Fiilin halıkdır demek doğru olmaz

neyse şimdi sen İradeyi Cüzziye yoktur diyorsun
o halde söylermisin bana İnsanı Nasıl mesul tutacağız ?




I_M_A_N

Torg demişsin ki
-----------
Dindar bir kişinin özgür iradeyi reddetmesinin nedeni, her şeyi düzenleyen ve evreni yaratan bir ilahi gücün varlığıdır. Kendisini teslim ederek huzura kavuşan ve sorgulamanın rahatsızlığını reddeden dindar kişinin, özgür iradesiyle yeni bir düşünce üretmesini bekleyemezsin.
-------------------
Torg kardeşim demagoji Mugalata yapma
özgür irade olmadığını Bilimde artık söylüyor
demagoji yapma
mafevk kudret daima meydandadır beşerin aczi daima tahakkuk etmektedir  
teslim ol teslim
özgür iradenin olmadığını Bilimde artık söylüyor bilimde
Ne konuşuyorsun bir dindar hakkında doğru söylüyor o
Hadi dindara inanmıyorsun e peki Bilime de inanmıyor musun sen


haaa insanı nasıl mesul tutulur sorusuna cevap arıyorsan o dert varsa
o soruya İslam cevap vermiş ve hala da muhatabına veriyor